27 Aralık 2015 Pazar

RENK VE GENEL TANIMLAMALAR

1731' de Jacob Christopher le Blon boya maddesi kırmızı, sarı ve mavinin yemek renkler olduğunu bulmuştur.
Güneş ışığı gökyüzünden geldiğinde, havada bulunan partiküllerden büyük oranda oksijen ve azot partiküllerinin engelleriyle karşılaşır. Bu çarpışmalarda ışınlar yön değiştirirler ve Işın serpintileri oluşur. Bu serpiştirilen ışınlardan kısa dalgalı mavi ve mor ışık, uzun dalgalı kırmızı ve turuncudan daha fazla serpiştirilirler. Böylece serpinti ışığı kırmızıdan on kat daha fazla mavi ışık içerir. Bunların hepsini İngiliz fizikçi ve Nobel ödülü sahibi lord Rayleigh keşfetmiştir. Onun anısına, ışığı havanın içinde doğru yolundan saptıran bu olaya "Rayleigh- Serpintisi " denir. Bu üstünlüğe yeşil , sarı ve turuncu renkli ışık huzmeleri karşı koyamaz ve serpinti ışığı bize mavi görünerek gökyüzünün rengini gerçekleştirir. 
Henry Matisse " Renk ışığın dışa vurumudur. " diyerek özet bir tanım getirmiştir. Renk teorisine önem veren sanatçılar, rengin ışıksal etkisiyle daima ilgilenmişlerdir. Işık ışınları, elektromanyetik enerji dalgası olarak renk öğesini içinde bulundurma özelliğiyle temel nitelik taşır. Renkler, değişik dalga boylarıyla ışın demetleri içinde yerlerini almaktadır. Bu alanda çalışmalar yapan bilim adamı Isaac Newton 1666 da renk sistemleri üzerine açıklamalar getirmiştir. 
En az kırılma açısı kırmızı renge aittir. Renkler kırılma açılarına göre; kırmızı, turuncu, sarı, yeşil, mavi, lacivert ve mor olarak sıralanmaktadır. 
Ayrıca sıcaklık ve renk de birbiriyle ilişkilidir. Bir cismin radyasyon ( ışıma ) ısısı o cismin en fazla ışık verdiği dalga boyu ile ilişkilidir. 
Bir nesne görülebilen tüm ışınları emerse siyah görünür. Hiç emmezse beyaz görünümlü ya da saydam niteliklidir. Cismin enerji emişi atomun yapısına, elektrik yüküne ve doğrudan içinde bulunduğu doğal koşullara göre değişir. 
Renk Çemberi ve Temel Kavramlar :
Temel renk çemberi, sanat basamaklarının kaçınılmaz başlangıç noktasıdır. Sanat alanında ve sanat eğitiminde ki sıralamada ; üç ana renk ilkesine göre kırmızı, mavi, sarı genellikle ara renklerle birlikte 12 renk değeri gösterilmektedir. Bitişik, yani komşu olan renklere ve karşıt renklere, bu sistem kullanılarak açıklama getirilmektedir. 
Renk ışıktan çıksada, renk karıştırma ve kullanımdaki esaslar renk kaynağının ışık ve boyalar olmasına göre farklıdır. Işığın ışınları direkt ışıktır, oysa boyanın rengi yansıtılmış ışıktır. 
Pigment : Bir yüzeye renk katmada kullanılan sıvı, toz ya da değişik medyumlara karışımlı boya maddelerinin renk sağlayan niteliğine "pigment" denir. 
Saturation(doyum) : İki karşıt renk pigment olarak karşılaştırılırsa, krom grisine dönüşmeye başlar. Tamamlayıcı karışım yapılarak grileşme derecelerine ise "saturation ( doyum ) " denir. 
Hue : Renk çemberinde yer alan renklerden her birini diğerlerinden ayırtan ve rengin karekterini tanımlatan özelliğine hue denir. 
Value ( Değer ) : Renklerdeki kendi şiddet ve özelliklerinden beyazdan siyaha olan dikey değişimlere "değer ( value ) "  denir. 
Analog Renkler : Renk çemberinde yer alan renklerde, yan yana gelenlere analog renkler denir. 
Sıcak Soğuk Renkler : Sarı turuncu, kırmızı gibi renklere yarattıkları psikolojik etkilerden dolayı, sıcak renkler tanımlaması yapılmaktadır. Mavi rengi merkez alan ve onun iki tarafında mor ve yeşili de kapsayan renklere soğuk renkler denir. 
Sıcak renkli yüzeyler olduklarından daha yakın, soğuk renkli yüzeyler ise olduklarından daha uzak etki yapmaktadırlar. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder